AKUPUNKTUR

Ved Løvstakken Fysikalske Institutt benyttes både tradisjonell kinesisk akupunktur og triggerpunktbehandling med nåler (dry needling). Metodene benyttes hver for seg, sammen eller sammen med fysikalsk behandling.

Med akupunktur søker man å skape balanse i kroppen. Årsaken til ubalanse kan være mange, for eksempel stress, dårlig kosthold, inaktivitet/overaktivitet, kulde/varme og langvarig ubearbeidede følelser. Symptomene som oppstår kan være mange.

Ved første gangs konsultasjon gjøres en grundig utspørring. Utfra dette vil man prøve å finne ut hvor årsaken til problemene ligger og lage en behandlingsplan sammen med pasienten. Deretter vil man få akupunkturbehandling.

Akupunkturbehandlingen kan suppleres med annen fysikalsk behandling; strøm, varme, massasje og trening. Råd om kosthold, søvnkvalitet, stressmestring og fysisk aktivitet vil ofte bli gitt i tillegg til behandlingen.

Akupunktur brukes mye ved behandling av smerter i kroppen som f. eks. nakke- og ryggsmerter, knesmerter, hodepine og migrene. Følgende tilstander kan behandles med akupunktur:

• Slitenhet
  • Søvnløshet
  • Fordøyelsesplager
  • Plager relatert til overgangsalder
  • Lettere psykiske plager
  • Pollenallergi og annen allergi.
  • Luftveisinfeksjoner
  • Urinveisinfeksjon
  • Svangerskapsplager
  • Forberedelse til fødsel
  • Menstruasjonssmerter mm.

Hvor mange behandlinger man trenger avhenger av hva slags lidelse som behandles og hvor lenge den har vedvart. Etter 6-8 behandlinger burde man merke en forbedring.

For å lese mer om akupunktur kan du gå inn på Akupunkturforeningens hjemmeside: www.akupunktur.no

Fysioterapeutene

Tlf. 55 34 52 50