Telefon: +47 55 34 52 50

LENKER

ALLMENN FYSIOTERAPI

Fagbladet "Fysioterapeuten"

NFF's nettside: Brosjyrer, øvelser

PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI

Brosjyre psykomotorisk fysioterapi, klikk her

Om psykomotorisk fysioterapi, Store norske Leksikon, NHI.NO

Psykomotorisk fysioterapi, informasjonsfilm

Slik bruker du pusten for å takle stress, podcast

Psykomotoriske øvelser, treningsvideoer

 

 

AKTUELT

Tid for å tenke nytt om fysioterapi til pasienter med fibromyalgi

Les mer

Fibromyalgi: Nye kriterier gjør at mange flere menn får diagnosen

Les mer

Enkelt treningsmål hjelper mot usunn vektøkning

Les mer

Forebyggende treningsprogrammer

Les mer

PAI – treningen som gjør deg «yngre»

Les mer

Fagnytt:

Sparkesykkel

Tror samfunnet kan spare enorme summer på å droppe elsparkesykkelen

De er enten til glede eller irritasjon for mange. Mange har bytta ut gåing med elsparkesykkel. Hva betyr det for helsa vår?

– Det er ikke for langt å gå, men jeg er litt for lat.

Martina Basili er på vei til jobb der hun suser av gårde ved Solsiden i Trondheim på en elsparkesykkel.

Du ser dem overalt i byene. Selv om de irriterer vettet av mange, er elsparkesyklene åpenbart kommet for å bli.

Hva er vel enklere og mer behagelig enn å suse av gårde fra A til B uten å måtte ta et skritt?

Men hva vil det etterhvert bety for helsa vår?

Mange millioner kilometer

Voi er den største tilbyderen av elsparkesykkeltjenester i Norge.

– I 2020 ble det kjørt 5.840.108 kilometer med en elsparkesykkel fra Voi, forteller Christina Moe Gjerde, daglig leder i Voi Norge.

Gjennomsnittsturen er ifølge selskapet selv på 10 minutter. Ifølge Voi sin egen brukerundersøkelse fra 2019, rapporterte 11 prosent at de hadde byttet ut bilen med elsparkesykkelen.

– Jeg tror elsparkesykler kommer til å spille en helt avgjørende rolle for hvordan vi beveger oss i byrommet, og endringen har allerede startet. Færre biler vil frigjøre plass og sørge for at det blir friskere luft og mindre støy i byen, sier Gjerde.

Nesten 6 millioner kilometer bare med én av tilbyderne av tjenesten. Og det finnes mange.

Studier fra Transportøkonomisk institutt viser at alternativet for de fleste ville vært enten å gå eller å ta kollektivtransport dersom de ikke hadde hatt elsparkesykkel tilgjengelig.

Statistikk sparkesykkel

STUDIE: Hva ville du gjort på din siste elsparkesykkeltur hvis du ikke kunne brukt elsparkesykkel?

Les mer her

© 2021 Løvstakken Fysikalske Institutt