Telefon: +47 55 34 52 50

LENKER

ALLMENN FYSIOTERAPI

Fagbladet "Fysioterapeuten"

NFF's nettside: Brosjyrer, øvelser

PSYKOMOTORISK FYSIOTERAPI

Brosjyre psykomotorisk fysioterapi, klikk her

Om psykomotorisk fysioterapi, Store norske Leksikon, NHI.NO

Psykomotorisk fysioterapi, informasjonsfilm

Slik bruker du pusten for å takle stress, podcast

Psykomotoriske øvelser, treningsvideoer

 

 

AKTUELT

Hver bevegelse teller.

Les mer

Fibromyalgi: Nye kriterier gjør at mange flere menn får diagnosen

Les mer

Kondiskalkulator kan si mye om helsa di

Les mer

Forebyggende treningsprogrammer

Les mer

PAI – treningen som gjør deg «yngre»

Les mer

Fagnytt:

Enkelt treningsmål hjelper mot usunn vektøkning

Nok fysisk aktivitet kan forhindre vektøkning. Forskere har funnet en enkel målemetode som hjelper deg til å holde vekta eller bremse oppgangen. Den er gratis.

Ny forskning viser at det å være fysisk aktiv tilsvarende 100 PAI i uka kan motvirke overdreven vektøkning.

  • PAI står for «Personlig Aktivitets-Intelligens». Dette er et mål som viser hvor fysisk aktiv du er gjennom uka. Du kan måle PAI med mer eller mindre hvilken som helst klokke så lenge den måler puls.

Aktivitetsmålet er utviklet av NTNUs Cardiac Exercise Research Group under ledelse av professor Ulrik Wisløff ved NTNU.

Så hva tilsvarer 100 PAI?

100 PAI kan være så mangt.

  • Ett eksempel: 2x20 minutter med svært intensiv trening i løpet av ei uke = 100 PAI
  • Et annet eksempel: Ti timer rolig turgåing i løpet av ei uke = 100 PAI

Generelt sett kan vi si at 100 PAI i stor grad reflekterer treningsanbefalingene fra helsemyndighetene. Har du 75 minutter med høy intensitet, 300 minutter med moderat intensitet, eller en kombinasjon som gir en tilsvarende mengde trening med høy og moderat intensitet i løpet av ei uke, når du i de fleste tilfeller 100 PAI.

– Tidligere har vi funnet at 100 PAI i uka kan gi oss et lengre og sunnere liv uten hjerte- og karsykdommer. Den nye studien vår viser at PAI også kan hjelpe folk til å holde en sunn kroppsvekt, sier forsker Javaid Nauman ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved NTNU og College of Medicine and Health Sciences, UAE University, UAE.

Nauman er en av forskerne bak en ny artikkel i Lancet Regional Health Europe. Studien inkluderer flere enn 85.000 friske nordmenn som er fulgt opp gjennom mer enn 20 år. Les mer her.

Vektøkning. Bildet viser en familie som trener. PAI måler perioder med hjerterytme over hvilenivå. 100 PAI er nok i løpet av en uke for å unngå unødvendig vektøkning. Illustrasjonsfoto: Shutterstock, NTB

© 2021 Løvstakken Fysikalske Institutt